Review van From Grace – 3voor12
Mannen van Gravel Town leggen de lat hoog voor de opvolger
Het debuutalbum van de band Gravel Town heeft wat op zich laten wachten. En dat is zacht uitgedrukt wanneer je eerste plaat in 2014 uitkomt nadat je al in 2007 begonnen bent en ook al direct op een groot festival als Benátská Noc in Tsjechië mag spelen. Toch is dit het geval bij de mannen van Gravel Town en dat is misschien maar goed ook. Goede wijn moet rijpen en dat lijkt ook het geval met de nummers van deze formatie. Tracks die zich ook door de jaren heen hebben ontwikkeld tot stuk voor stuk mooie composities.
In alle nummers zijn de invloeden van de band goed terug te horen. Van de ‘old-time-music’ die leadzanger Michel Ebben als inspiratiebron zegt te hebben tot de klanken van Matchbox Twenty waar basgitarist en neef Martijn Ebben graag naar luistert. Op sommige momenten doet de stem (in combinatie met de mondharmonica) van Michel je echt denken aan de oude Dylan of soms zelfs Tom Waits. Het maakt ‘From Grace’ een hele herkenbare plaat van een ‘nieuwe’ band.
Openingsnummer ‘From grace’ is muzikaal erg sterk, de rauwe stem van de zanger combineert goed met de zangerige steelguitar. Het uptempo karakter van de eerste paar nummers zorgt er voor dat je nog niet volledig op kan gaan in de sfeer die Gravel Town probeert te creëren. Dat lukt pas echt vanaf track vier ‘Room with a view’, dan waan je je in het ruige Wilde Westen waar je alleen op een hotelkamer je miezerige leven overziet. Dit gevoel en vooral deze sfeer weet de band goed vast te houden op de rest van de plaat.
De enige cover op het album ‘Hold on for your love’ van John Hiatt laat heel duidelijk de kwaliteiten van de band horen. Met fijne achtergrondzang en aanzwellende gitaren klinkt het als een nummer dat live tot een enorme climax kan leiden. En gezien de tijd die het heeft geduurd om een plaat op te nemen is spelen duidelijk wat deze band het liefste doet. De laatste twee nummers op de plaat, ‘Sleep in church’ en ‘For the love of Marie’, zijn echte pareltjes. De melancholische klanken van de eerste laten je de pijn voelen van de reiziger zonder thuis en de tweede is een gevoelig liefdeslied met een twist. Want als je goed naar de tekst luistert hoor je de pijn weer terug waar Michel graag over zingt en schrijft.
Met ‘From Grace’ heeft de formatie een hele fijne eerste plaat afgeleverd. Een album dat er vast voor zorgt dat de muzikanten op meer podia terecht zullen komen, zowel nationaal als internationaal. Nu maar hopen dat de opvolger minder lang op zich laat wachten.
Olaf de Groot